Breda ontwikkelt een nieuwe Mobiliteitsvisie

© Joop van der Loo

© Joop van der Loo

De Gemeente heeft een nieuwe visie neergelegd over de mobiliteit, verkeersbewegingen, parkeren en dergelijke onderwerpen. Vanuit de bewoners van de binnenstad zijn daar aanvullende voorstellen over te maken of andere accenten te leggen. 

Wij zijn het helemaal niet eens met het beleid om zebrapaden op te heffen of te vervangen door met stippellijnen aangegeven “aanbevolen oversteekplaatsen”. Volgens ons is de veiligheid van voetgangers beter gegarandeerd bij zebra’s, als die ook goed zichtbaar aangegeven worden. Misschien is het plaatsen van oranje knipperbollen een idee? 

Parkeren: de druk van parkeerders in verschillende delen van de binnenstad is hoog. Wij vinden het tijd worden voor een rigoureuze scheiding tussen verkeer dat veroorzaakt wordt door mensen die wonen en/of werken in de binnenstad, en bezoekers. Daartoe zien wij meer heil in het verplaatsen van parkeermogelijkheid van bezoekers naar de randen van de (binnen-)stad, en daarmee het realiseren van meer parkeergelegenheid voor bewoners en vaste gebruikers/werkenden. Zowel voor auto’s als fietsen/brommers. De Barones zou een parkeergarage moeten worden voor bewoners en mensen die in de binnenstad werken. 

Dat zou gelijk een bijdrage leveren aan het aanpakken van ander probleem: De hoeveelheid verkeer dat dagelijks via Haven en Markendaalseweg gaat, maar geen bestemming in het centrum heeft, is fors toegenomen. Opstoppingen bij de Barones, geluidsoverlast, luchtvervuiling: terwijl daar aan het project Green Quays wordt gewerkt, de vergroening van de Mark-oevers. 

Wat ons betreft mogen er best verkeer remmende maatregelen genomen worden op dat traject. 

Fietsers krijgen natuurlijk veel aandacht, zeker als je onnodig autoverkeer naar en in de binnenstad wilt tegengaan. Meer overdekte stallingen juichen wij natuurlijk toe. Tegelijk willen we ook dat voetgangers voorop staan als het gaat om veiligheid in de binnenstad. Geen fietsers in het voetgangersgebied tijdens winkeluren. Er zijn ook voldoende verbindingsstraten om toch snel van oost naar west en omgekeerd te kunnen fietsen. 

Wij hebben meegewerkt aan een proef met horecaondernemers om het aantal bewegingen van vrachtwagens bij de bevoorrading te verlagen. Daar werden al goede resultaten zichtbaar, maar we denken dat ook aangeven van aanbevolen routes goed kan werken. We zijn benieuwd naar een volgende belevingsenquête onder bewoners. 

De volledige reactie van de Wijkraad vindt u in het document “Reactie op mobiliteitsvisie Breda 2020”. De nota “Mobiliteitsvisie Breda – concept voor inspraak” is de volledige nota van de Gemeente. 

Guest User